Wat is SEA?
SEA betekent Search Engine Advertising, zoekmachine advertenties. Door deze betaalde advertenties geraakt u in de hoogste zoekresultaten en kan u zeer gericht adverteren naar de juiste doelgroep voor uw bedrijf. U betaalt per klik op uw advertentie.
Er kunnen bij SEA 3 doelstellingen onderscheid worden:
- zoveel mogelijk vertoningen genereren
- zoveel mogelijk clicks realiseren
- zoveel mogelijk conversies behalen
Google Adwords
Doordat meer dan 85% van de zoekopdrachten via Google gebeurd is dit dan ook het belangrijkste online advertentie platform. Bij dit online advertentie veilingsysteem worden de advertenties, die het meest relevant zijn en het hoogste bedrag bieden per klik, bovenaan geplaatst.
Online veiling
De PPC wordt bepaald aan de hand van een veiling. Vanaf het moment iemand een zoekopdracht uitvoert worden de advertenties, met overeenkomende zoekwoorden, geveild. De positie van die geschikte advertenties is afhankelijk van het bod maar ook van de kwaliteitsscore. De advertentie met het hoogste bod krijgt niet altijd de hoogste positie.
De kwalitietsscore
Deze wordt berekend aan de hand van de relevantie, het aantal kliks op de advertentie en de beleving van de landingspagina na het klikken op de advertentie.
Een landingspagina die niet gebruiksvriendelijk is of niet de juiste content bevat over het gezochte onderwerp zal dus een negatieve kwaliteitsscore krijgen. Met als resultaat dat deze advertentie lager zal eindigen en de kost verhoogt.